“Volem que la societat residu 0 esdevingui real i fàcil”

Parlem amb l’Anna Peña, ambientòloga i experta en comunicació ambiental. Actualment és la responsable de comunicació de Rezero, i també col·labora en projectes pedagògics lligats al medi ambient. Coneixem la seva experiència, els projectes amb els quals col·labora i molt més en aquesta entrevista:

  1. Com arriba una ambientòloga a ser la responsable de comunicació de Rezero?

La veritat és que es deu a diversos factors. D’una banda, la carrera de Ciències Ambientals és molt transversal, t’obre la ment i proporciona un ampli ventall de possibilitats. D’altra banda, penso que la passió i la vocació de cada persona la van portant per un camí. A nivell personal, he anat descobrint que m’apassiono des de l’acció i la transformació cap a una societat més justa , i m’implico des del coneixement però també des de com sento i comunico des de l’emoció . Això lligat a que sempre m’agrada incorporar, amb el que faig, el món de l’art, de l’audiovisual i altres temes de comunicació.

Tot això sumat a les persones que et vas trobant pel camí m’han dut on sóc ara. I des d’aquí vull fer un agraïment especial a Rezero, ja que tot i haver començat com a tècnica, tot l’equip m’ha anat recolzant i m’ha ajudat a col·locar-me allà on més m’agrada: la comunicació. En definitiva, penso que ha estat un cúmul de circumstàncies per les quals em sento una persona afortunada.

  1. Quin és el teu bagatge anterior? En quins àmbits havies treballat?

La meva primera experiència laboral van ser unes pràctiques a través d’un postgrau que vaig cursar. Va ser en una consultoria i la veritat és que va ser una mica frustrant, no em va agradar massa la feina. D’aquí vaig saltar al món ecologista. En aquest àmbit sí que vaig poder fer més feina de camp amb repercussió. Vaig començar  visitant i visibilitzant comerços respectuosos amb el medi ambient. Va ser una experiència molt enriquidora que a més em va introduir en el món dels residus. Per últim, ja a Rezero, vaig començar a pensar en clau de comunicació, desenvolupant campanyes com la de ‘Catalunya Lliure de Bosses de Plàstic’ que va ser una gran experiència i va tenir una gran volada.

  1. En què consisteix la teva feina actual?

Amb Rezero dissenyo els plans de comunicació que van lligats a l’estratègia de l’entitat, i creo campanyes de comunicació i estratègiques. També m’encarrego de les pàgines web, xarxes socials, elaboro o difonc les notes de premsa, etc. A nivell de comunicació toco des de la part estratègica fins a l’execució. En aquest marc, a més, duem a terme campanyes íntegrament nostres, com poden ser ‘Jo sóc CoCo’, ‘Comerç Verd’ o com mencionava abans ‘Catalunya Lliure de Bosses’, però també fem campanyes en col·laboració amb altres entitats com Rewine o Pont Alimentari. En aquests casos ens organitzem conjuntament.

  1. Què és Rezero i quins projectes impulsarà properament?

Rezero és una fundació sense ànim de lucre que va néixer fa 15 anys. Té com a missió que la societat residu zero es faci realitat, pel que aportem solucions en aquest camí. Per aconseguir aquesta societat residu zero aportem informació a partir d’estudis i impliquem als sectors socials i econòmics per a treballar conjuntament amb solucions concretes. També fem pressió a nivell normatiu i polític amb l’objectiu que les lleis ajudin a què aquesta societat esdevingui real i fàcil.

Quant als projectes actuals, tot va en la mateixa direcció. Treballem per a què els productors no posin al mercat embolcalls que no són necessaris, incidim en la distribució apostant per la reducció de residus, la reutilització,  la promoció de productes ecològics i/o de proximitat, o engresquem a la ciutadania a gaudir d’una vida lliure de residus i tòxics. A més, pensem globalment, no és només qüestió de residus. Per a aquesta societat que volem és important fer comunitat, compartir, no deixar-nos influenciar per la societat actual de producció i consum… També és important la vessant de la salut! I pel que fa als residus, volem trencar el sostre del reciclatge, ja no ens val! Els residus no han d’existir, el que hem de fer és ser conscients dels recursos que tenim en el planeta i aprofitar-los al màxim. Per exemple, potser no és necessari que tots tinguem de tot… en el cas d’una escala plegable o una rentadora, no seria més interessant poder-la compartir entre tot el veïnatge?

  1. En quines altres iniciatives col·labores actualment?

També col·laboro amb la fundació El Milà. És una fundació jove que treballa el territori i el medi ambient fent servir l’art com a eina de transformació. Tenim el projecte ‘Los Cuentos de Ninots’, dirigit a infants d’entre 5 i 8 anys de col·lectius vulnerables. Parteix d’un llibre d’il·lustracions de la Clara Nubiola sobre 20 superherois i superheroïnes imperfectes que canvien el seu entorn amb poders estranys. L’objectiu és empoderar els infants perquè se sentin amb la capacitat de canviar coses tant a nivell social com ambiental. La meva feina en aquest projecte és la coordinació, juntament amb la Núria Nubiola, dels continguts pedagògics i, en aquest sentit, vaig assistir a Toronto (Canadà) a un Seminari d’Innovació Pedagògica, per presentar-lo.

  1. En quina universitat i quan vas estudiar Ciències Ambientals?

Vaig estudiar a la Universitat Autònoma de Barcelona del 1998 al 2003.

  1. Com t’imaginaves laboralment quan estaves a la universitat?

La veritat és que quan estudiava estava molt perduda en aquest sentit. Recordo que la carrera em va obrir la ment, no només pels estudis, sinó per tota la gent que vaig poder conèixer i que venia d’entorns diferents al meu. També durant la carrera vaig connectar amb la part reivindicativa de la universitat i amb els moviments socials, suposo que tot això també m’ha anat portant on sóc ara. Però realment durant els estudis no sabia cap a on m’acabaria orientant laboralment.

  1. Què diries a les persones que actualment estudien Ciències Ambientals i no tenen massa clar cap a on orientar el seu futur?

Jo els hi diria que aprofitin la carrera, ja que Ciències Ambientals permet obrir mires a la societat. En tenir aquest component tan transversal, té aplicació en qualsevol activitat. Els estudis et permeten tocar moltes branques i penso que això altres carreres no ho permeten. Això és positiu ja que a més ara em vaig trobant ambientòlegs i ambientòlogues en tots els àmbits laborals, des de l’educació fins als governs, entitats ecologistes, empreses, laboratoris… Aprofiteu aquesta visió i estigueu oberts a la vostra passió i la vostra vocació!

  1. Què creus que hauria d’oferir el Col·legi d’Ambientòlegs als seus membres? I en especial, a les noves promocions?

Crec que és molt positiu aquest nou projecte amb el qual esteu explicant diferents experiències i presentant diferents perfils. I quant al que penso que hauria d’oferir el Col·legi és, sobretot, aquesta feina de posar en valor la professió i aquesta visió transversal i estratègica de l’ambientòleg.

Deixa un comentari