“El COAMB és un actor social a Catalunya que contribueix a canviar el món des del vessant ambiental”

Parlem amb Lluís Torrent, ambientòleg i consultor freelance que va formar part de les primeres Juntes del COAMB. Actualment, treballa a nivell tant local com internacional. En aquesta entrevista ens explica la seva experiència i com ha arribat fins on és ara.

 

  1. Actualment ets consultor freelance, principalment en l’àmbit del canvi climàtic. Ens podries explicar en què consisteix la teva feina?

Em dedico sobretot a l’àmbit del canvi climàtic però també treballo aspectes de comunicació ambiental i d’avaluació de projectes. El meu dia a dia es troba dividit entre projectes d’àmbit local català i projectes a l’estranger, ja que treballo per a diverses empreses i institucions. Ara mateix, per exemple, a Catalunya treballo per a la Diputació de Barcelona però també per a l’empresa Societat Orgànica, que fa assessorament ambiental al sector de la construcció. En l’àmbit de projectes internacionals estic col·laborant amb una empresa de Barcelona, dues de Brusel·les i una d’Hamburg.

A nivell internacional, faig projectes d’avaluació del programa LIFE Clima i també estic a la borsa d’experts per a projectes d’avaluació ROM (Results-Oriented Monitoring) en l’àmbit del canvi climàtic. Treballo des de casa però faig missions a l’estranger, les més recents, a finals de 2018, van ser a Paraguai i a la República Dominicana.

En resum, em dedico a implementar i a captar projectes. I treballo tant a casa com a l’estranger tractant de trobar aquest equilibri que em permeti combinar la vida familiar amb la professional.

 

  1. Algun altre projecte en perspectiva?

Ben aviat començaré un nou projecte a Macedònia. El país està immers en un procés d’adequació de la seva legislació als estàndards europeus per tal de poder ser candidat a entrar a la Unió Europea. En aquest marc, m’encarregaré d’aspectes de comunicació i participació d’un projecte d’adequació normativa en l’àmbit del canvi climàtic

  1. I abans, quin és el teu bagatge professional?

Sempre havia volgut ser consultor. La meva vida professional ve marcada per haver treballat a diverses consultores com minuartia o lavola. Tenia experiència treballant a nivell català però en un moment donat vaig voler fer un salt a l’àmbit internacional. Llavors, vaig deixar la feina i vaig cursar un màster full-time en relacions internacionals. Tot just acabar-lo, va sorgir una molt bona oportunitat a la Generalitat, però finalment no es va materialitzar ja que eren els pitjors anys de la crisi econòmica.

En aquella època a la meva companya li va sorgir una oportunitat laboral a l’Argentina i la vaig acompanyar. Vam estar allà treballant un any, i després tres anys més a la Xina. Ja a la tornada vaig conèixer una persona que es dedicava a l’assistència tècnica internacional, i des d’aquell moment, al 2014, és al que em dedico. El fet d’haver viscut i treballat a l’estranger, a banda del coneixement d’idiomes i l’experiència, va contribuir molt a poder fer aquest salt.

  1. Quan i en quina universitat vas estudiar Ciències Ambientals? Com vas decidir els estudis que volies cursar?

Vaig estudiar a la Universitat Autònoma de Barcelona entre els anys 1999 i 2003. I com vaig arribar a les Ciències Ambientals és una història curiosa. De tota la vida havia volgut estudiar informàtica, ja que m’agradaven molt els ordinadors, però en arribar el primer dia a la UPC, per començar la carrera d’Enginyeria en Informàtica, vaig descobrir que no era el que volia. Durant tres mesos vaig estar anant a classe però gairebé no tenia motivació pel que feia,  així que vaig acabar deixant-ho.

En aquell moment vaig passar una temporada complicada pel fet de descobrir que allò que sempre havia volgut realment no ho era… Vaig passar uns mesos fent diferents cursos, viatjant… Fins que vaig posar-me a mirar un llibret d’estudis universitaris i em vaig topar amb Ciències Ambientals, va ser un gran descobriment! Tot i haver-me enfocat durant el batxillerat a la tecnologia, també m’agradava la biologia i sempre m’havien interessat molt els temes ambientals. A més, la natura m’agradava molt, ja que des de petit el meu avi ens portava a la muntanya…

M’hi vaig llançar i, en aquest cas, la primera hora de classe va ser un enamorament! Em van agradar molt les matèries, el campus, la gent que vaig conèixer durant la carrera… I encara m’agraden els ordinadors, però més la part multimèdia que la de programació!

  1. I quant a especialitzar-te en gestió, consultoria i canvi climàtic. Com vas arribar on ets ara?

Sóc una persona amb interessos diversos i això és bo i és dolent. Tinc un perfil força polivalent i això a vegades dificulta l’especialització, però també hi ha un espai al món laboral per a la transversalitat.

En acabar la carrera vaig cursar un Màster en Intervenció Ambiental, però la meva especialització “històrica” sempre va ser la comunicació. Durant la carrera, i amb un company de classe, vam crear el portal Ambientals.net que va tenir molt èxit i va estar en marxa durant 10 anys. Més endavant, en involucrar-me en l’Associació Catalana de Ciències Ambientals (ACCA), ja tenia un cert recorregut en el camp de la comunicació. A banda d’això, he anat saltant d’empresa en empresa tot cercant reptes que em motivessin. La veritat és que no he estat més de dos anys en una mateixa feina, una cosa em feia saltar a l’altra… i tot plegat és el que m’ha dut a on sóc ara!

  1. Com t’imaginaves el teu futur laboral quan estaves a la universitat?

Veia el futur laboral amb molt bons ulls. Eren uns anys en què tot just els temes ambientals arrencaven amb força i hi havia la clara visió que calia invertir en aquest camp, així que jo tenia clar que hi havia un futur prometedor. Ja aleshores volia dedicar-me a la consultoria, m’agradava la gestió i volia treballar per projectes. Per això em va engrescar molt el projecte com a coordinador de l’ACCA.

  1. Durant uns anys vas estar implicat en la Junta del COAMB. Què et va aportar aquesta experiència?

Vaig formar part de les dues primeres Juntes del COAMB, amb el Sergi Cantó com a president. Va ser un moment històric per al col·lectiu. Recordo, per exemple, l’assemblea constituent del COAMB, un dia històric i molt emocionant: naixia el primer Col·legi d’Ambientòlegs d’Espanya!

Va ser molt bonic formar part d’aquells primers passos de la institució. Estàvem molt motivats, ens complementàvem, vam crear els fonaments del Col·legi. És un record que sempre el tindré allà.

  1. Què diries als companys i companyes de professió perquè s’animessin a participar al Col·legi?

Penso que quan formem part d’un col·lectiués perquè tenim un propòsit comú. En el nostre cas, és el de millorar i revertir l’actual situació de degradació ambiental que està patint el nostre planeta. Però per a fer-ho, cal trobar  l’àmbit més adequat. En aquest sentit, el COAMB té el seu propi àmbit d’actuació, tant institucional com per fer un món millor. Diria als companys i companyes que no vegin el Col·legi només com una institució, sinó com una peça que també pot ajudar a millorar el món. El COAMB és un actor social a Catalunya que contribueix a canviar el món des del vessant ambiental.

  1. I als joves que tot just comencen els estudis de Ciències Ambientals, quins consells els hi donaries?

Jo el que diria és que no importa com de difícil sigui la situació, quan una persona té motivació aconsegueix avançar de totes totes. Quan es té una motivació genuïna s’aconsegueix trobar el forat. Per exemple, jo no miro només la situació a Catalunya o a Mataró, on visc, sinó que jo miro el món en el seu conjunt i les possibilitats hi són, però s’han de buscar i s’ha de treballar dur. Cal sortir de la zona de confort, i en aquest sentit crec que l’actitud marca un factor molt diferencial. Sobretot els hi diria que desenvolupin el talent, que és molt important, però que no descuidin l’actitud, que per mi és l’element catalitzador. L’ambició i l’actitud són el que han fet que no m’aturi mai i jo crec que això marca la diferència.

Deixa un comentari